Muzejski park Breda

 

Breda

Prva muzejska zbirka o elektro vleki v Sloveniji.

Muzejski park Breda ob železniški postaji v Ilirski Bistrici je nastal pod okriljem Društva ljubiteljev železnic Ilirska Bistrica. Na ogled sta dve lokomotivi, muzejski vagon in vodni napajalnik.

Lokomotiva Breda je poleg lokomotive pred Centralnimi delavnicami Slovenskih železnic v Ljubljani še edini primerek od sedemnajstih tovrstnih lokomotiv, ki so med vojno in v času nekdanje Jugoslavije vozile po slovenskih in jugoslovanskih progah. Električna lokomotiva serije 361 je med leti 1936 in 1978 vozila na progi od Reke do Postojne in nato do Sežane. Naslednica lokomotive Brede je električna lokomotiva serije JŽ 362-mehovka. Namenjena je bila vleki tovornih in potniških vlakov. Ker je sestavljena iz dveh polovic, ki ju povezuje “harmonika”, se je pri železničarjih pa tudi med ljubitelji uveljavil vzdevek meh, pa tudi mehovka.

Muzejski vagon je nova pridobitev v parku Breda. Izdelali so ga leta 1917 v Königsfeldu pri Brnu za tedanje Cesarsko-kraljeve avstrijske državne železnice. Leta 1986 so ga popolnoma obnovili in usposobili za turistične vožnje muzejskega vlaka, enajst let pozneje pa so ga vzeli iz prometa. Velja za enega najbolj elegantnih muzejskih vagonov Slovenskih železnic. Prostorsko je ločen na dve polovici, tretji razred ima običajne lesene, drugi pa oblazinjene klopi, ločene s predelnimi stenami. Razreda ločuje majhen oddelek, kjer so na eni strani sanitarije, na drugi pa električni regulator in klopca za vlakovodjo.

V kompleksu železniške postaje Ilirska Bistrica je ohranjen zanimiv objekt »vodni stolp«, v katerem so z vodo polnili parne lokomotive. Vodni stolp predstavlja del tehnične dediščine, ki bi ga radi ohranili kot spomin na čase, ko je bila na čelu vlakovne kompozicije parna lokomotiva.